Den fantastiska menskoppen!

Jag har äntligen tagit tag i mitt (under)liv och införskaffat en menskopp, äntligen. Ärligt talat så vet jag inte varför jag har dragit på det så pass länge. Jag har ändå tänkt på det här sen menskopparna började poppa upp i nyhetsfeeden för några år sedan, och jag har inte hört en enda negativ sak om de sen dess. Men nu så har jag provat, och här är min recension!
 
 
 
De saker som jag var mest orolig över - eller nej, det är ett för starkt ord...fundersam över - var det här med läckage, passformen och om det skulle göra ont på något vis. 
 
Fördelar:
- Giftfritt! Något som de flesta inte vet är att det finns en massa toxiner i bindor, trosskydd och tamponger. Ämnen som är tillsatta för att minska lukt och öka "fräschheten". Men till vilket pris? Det finns inte mycket forskning om det här, vilket är synd, med tanke på att det drabbar hälften av jordens befolkning.
- Hållbart! Du slipper bidra med ett sopberg av bindor och tamponger, för att inte tala om engångsförpackningarna som de kommer i. 
- Extremt billigt! Du kan ha din menskopp i upp till 10 år och det innebär en engångskostnad på några hundra kronor gentemot de ca 30 000 kronor (!) du annars kommer lägga på konventionella mensskydd under din livstid.
- Bekvämt! Du behöver inte tömma din menskopp lika ofta som du behöver byta tamponger, bindor och trosskydd. En gång på morgonen och en gång på kvällen räcker vanligtvis. Jag tycker att den känns ungefär som en tampong i passformen när den sitter på plats.
 
Nackdelar:
- Ovant i början. Det tog lite tid att lära sig hur den glada koppen fungerar. Man är ju inte van att mecka runt så mycket där nere...Men när man väl fått in kruxet så är det inte så konstigt och det gör inte ont.
- Rengöring. För det mesta är det väldigt smidigt att tömma och rengöra koppen, problemen kan uppstå när man inte har tillgång till rinnande vatten. Jag har till exempel haft med mig min menskopp på resor i Nepal, och under fjällvandring. I Nepal var det svårt på grund av att vi ibland hade varken rinnande eller rent vatten. Då hade vi inte heller tillgång till kastrull att koka den i, vilket man ska göra mellan varje menscykel. Det var också krångligt på flygplatsen, när jag skulle tömma den på morgonen på en fullproppad offentlig toalett. På fjällvandringen var det enklare, jag tömde den i bäcken.
- Läckage. Det här är bara min personliga upplevelse såklart, men jag har tyvärr märkt att koppen ändrar position (vecklar ihop sig) ibland vilket leder till läckage. Jag tror att det är för att den är för mjuk, så funderar på att skaffa mig en modell med lite hårdare material. De är oftast gjorda av naturgummi eller silkon. Det här är såklart olika för olika kvinnor! Flera väninnor har inte haft det här problemet. Den modellen jag har heter OrganiCup och kostar runt 200 kronor, men nuförtiden finns det många olika märken.
 
Betyg: 5/5! Jag är såld, kommer aldrig byta tillbaka till dyra, klimatpåverkande, hälsofarliga tamponger och bindor!

Läs mer här om gifter i mensskydd:
 
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mensskydd-kan-innehalla-farliga-amnen

Efter påtryckningar från konsumenter förra året skulle Kemikalieinspektionen genomföra ett tillsynsprojekt, men jag har inte hört något sedan dess. Det enda jag hittarhos Kemikalieinspektionen är att projektet ska ske under 2017:
 
https://www.kemi.se/vagledning-for/inspektorer/kemikalieinspektionens-tillsynsprojekt/2017/kemikalier-i-mensskydd

Kommentera här: