Livets mening är en tidig frukost i gryningens Norrköping

Morgondimma över hustaken vid gryningen kan vara något av det vackraste jag vet. Så imorse när jag vaknade och drog upp persiennerna och fick se just det över Norrköpings siluett så blev jag extra taggad på den här dagen! Även fast jag gått upp halv sju varje morgon den här veckan, börjat på ny praktikplats, inte hunnit träna, och haft en allmänt tuff vecka med det mesta.

Jag fick dessutom en extra härlig start på dagen eftersom min lillasyster Mimmi kom på besök! Hon ska upp till Härjedalen och hälsa på vår mormor över helgen, och fick ett infall att åka och hälsa på mig en snabbis. Så hon kom och knackade på dörren klockan 06, och vi gick ut för att försöka hitta någonstans att äta frukost som var öppet 06, för att inte väcka mina sambos i tjackishaket. Det visade sig vara gaaaanska svårt...

Tillslut hamnade vi på Brödernas café, som lyckligtvis släppte in oss även fast de egentligen öppnar 08. Så snälla! Där satt vi länge och drack te och pratade om livet. Livet blev mest diskussioner om klimatet, djurrätt och att framtiden är att äta mer vego. 
 
 
Min syster har nyligen fått upp ögonen för problemen med djurhållningen, och som bekant så är det svårt att ignorera den elefanten i rummet när man väl fått up ögonen för det. För 3 år sedan hade hon aldrig ens tänkt tanken på att sluta äta kött. Från mitt perspektiv, vegansystern, så var hon den största köttälskaren som inte kunde leva utan bacon, och hon hade inget till övers för mig och mina veganfasoner. Men tydligen så kröp sig mina idéer in på något vis ändå, för syrran valde att bli vegetarian för två år sedan, efter att ha läst

"Varför vi älskar hundar, äter grisar och klär oss i kor: en introduktion till karnismen : trossystemet som gör att vi kan äta vissa djur men inte andra"

av Melanie Joy. Hon kände inte att hon kunde rättfärdiga sitt köttätande efter den läsningen. Hon har därför också startat en blogg om djurrätt och hennes väg till vegolivet:
 
http://mimmiebjesse.blogg.se/

Där kommer hon att fylla sidorna med sina tankar kring miljön, hälsan och djurens rätt för att inspirera andra att göra samma resa. Varför är hon vego? Hon vill också skriva utifrån sig själv vilka utmaningar hon har med att leva som hon lär. Mycket spännande tycker jag, det ska bli kul att följa!

Kommentarer:

1 Maria Anderzon - Vegansk Skönhetsblogg:

Kul!
Jag skriver om cruelty free produkter och väldigt mkt veganskt också.

Svar: Tack! Jag såg det, jättebra! Jag är spänd på att se vad du tycker om Body Shops nya masker, själv gillar jag den med kol :)
Hiphophippie

Kommentera här: