Hur vet man när man är stressad?

Jag undrar vad det betyder om man drömmer att man är på väg till flygplatsen men man vet att man inte kommer hinna i tid? Att bussen åker i cirklar och aldrig kommer fram? Är det min kropps sätt att säga till mig TAGGA NER FÖRFA-AN du är stressad?
 
Var inne på min skype idag för första gången på ett tag, och där har jag skrivit "damm, ekon och kvalster" under min profil. Jaha. Det var ju upplyftande. Mitt försök till att vara poetisk?!
 
Idag öppnade jag en flaska kombucha som jag haft stående i kylen i typ ett och ett halvt år. Den är potent! Var nästan som att öppna en champagneflaska! Kändes lyxigt, haha.
 
Tillbaka till stressen. Jag brukar vara bra på att känna igen när jag känner mig stressad eller överarbetad. Oftast känner jag det genom att jag får svårare att somna, att jag går ifrån min planering för att sitta med en uppgift alldeles för länge, att jag inte har någon matlust, eller, konstigt nog, är sugen på konstiga saker. Typ cornflakes med nutella.

Typ så här:
 
Igår kom jag på mig själv med att ha suttit och nystat i en massa olika grejer, säkert 10-15 olika uppgifter för skolan, styrelsen, personligt, olika mejl och småsaker i mitt rum, samtidigt. Jag blev helt stirrig. När jag kommer på mig själv med det så gör jag en prioriteringslista och så försöker jag hålla mig till den. 

Det här brukar funka för mig när jag har 100 saker att göra, känner mig uppjagad eller stressad:

- Strukturera upp alla uppgifter i prioriteringslista, vad är viktigast JUST NU?
- Finns det något som jag gör som jag kan be om hjälp med? Tar jag på mig andras arbete?
- Lägga bort mobilen OCH datorn i en timme. Kan kännas omöjligt men en timme är ingenting egentligen, och det gör mirakel mot stressen!
- Lyssna på en bra spellista utan att göra något annat alls (eller under en promenad)
- Om jag har svårt att sova brukar jag lägga mig på min spikmatta, dricka kamomillte eller ta en kort promenad
- Ta en promenad funkar för det mesta
- Hänga med mina sambos eller någon annan ett tag och släppa allt jag har att tänka på 
- Ta en paus och träna
 
Det är troligtvis så också, att går man omkring och undrar huruvida man är stressad, så är man antagligen det! 

Idag har jag zonat in med den här meditativa låten (tihihi) som jag fastnat för.
 
 
Den röda tråden i det här inlägget klippte jag visst av med en häcksax, men men. Yoloswag antar jag, man har sådana här kaoziga, ordningsbefriade dagar också ibland.

Kommentarer:

1 Johan Åhström:

Här finns att läsa på om varför kvinnor inte vill förknippas med feminism.

Women against feminism.
https://www.facebook.com/WomenAgainstFeminism/

Svar: Här har du en länk i gengäld:
http://www.iflscience.com/health-and-medicine/sperm-blocking-implant-could-be-latest-male-contraceptive/
Hiphophippie

2 Ellen Lindberg:

Gillar detta inlägg så mycket! Jag är just nu sjukskriven för utmattningssyndrom och är konstant stressad och full av ångest. Känslan när en har tusen saker att göra men allt snurrar så fort i huvudet att det är helt omöjligt att greppa tag i en av dem och fokusera på är hemsk. Ska försöka tänka på din lista nästa gång det blir ohållbart!

Svar: Ja, det är viktigt att ta hand om sig själv :) Men som du gör, att fixa med växter, är nog ett jättebra sätt att motverka stress. Jag finner ibland att det hjälper att göra något sådant, pyssla, laga mat eller något annat praktiskt, där man koncentrerar sig helhjärtat på det man gör och därför finns det inte plats för alla tankar. Hoppas att mina tips kan hjälpa och att du mår bättre snart :)
Hiphophippie

Kommentera här: