Gästinlägg om frivillig enkelhet

Melanie läser miljövetenskap på Linköpings Universitet, och har startat upp facebook-gruppen "Frivillig enkelhet - mer med mindre". Här nedan skriver hon om hur hon ser på frivillig enkelhet, hur det är kopplat till hållbarhet, och varför hon startade gruppen.

Frivillig enkelhet eller Voluntary simplicity är ett tyst motstånd mot den överkonsumtion som präglar det västerländska samhället. Termen är förknippad, men inte helt synonym, med flera andra termer såsom minimalism, downshifting och slow living. Frivillig enkelhet handlar som sagt om att göra motstånd mot överkonsumtion och oftast är en stor del av motivationen att spara på miljön genom att leva mindre materialistiskt. Men personer som lever enligt filosofin ser även konsumtion i form av resor och mat, så många väljer att inte flyga mer än absolut nödvändigt eller att odla sin egen mat. Downshifting handlar så vitt jag vet inte så mycket om konsumtion, utan mer om att man ska jobba mindre för att få mer tid till annat. Detta innefattar nog för de flesta mindre konsumtion, men det är inte syftet med livsstilen. Inom Slow living ligger istället fokus på, som namnet antyder, på att leva långsamt och det är en motrörelse mot massproduktion och hektiska liv. Livsstilen handlar mycket om att stanna upp och njuta av det lilla. Själva ordet Slow är en akronym och står för: Sustainable, Local, Organic  & Whole. Till sist så handlar minimalism om att vara medveten och effektiv med sin tid, vart man lägger sin energi, så att inte prylar får för stort fokus. Minimalism kan också syfta på en stil som ofta utgörs av svart, vitt och odetaljerat. Men som minimalist klär man sig inte nödvändigtvis i svarta jeans och vit t-shirt (även om det typ är vad majoriteten, enligt mig, klär sig i). Man klär sig helt enkelt i sina favoritkläder.

Photocred till Felix Russell-Saw https://unsplash.com/@frsphoto 

Mitt intresse för alternativa livsstilar startade i frivillig enkelhet och jag kände snabbt att jag ville få kontakt med likasinnade så jag startade gruppen Frivillig enkelhet - mer med mindre på Facebook. Efter bara ett par dagar så hade gruppen närmare 300 medlemmar och den fortsatte att växa. Nu ligger medlemsantalet på en stadig nivå runt 3000 och man kan verkligen se hur olika tolkning människor har gjort av livsstilen. Vissa väljer att leva mer enligt vad jag kallar för Minimalism, vissa enligt Downshifting, andra lever mer enligt Slow living och en del strävar efter urdefinitionen av Frivillig enkelhet. Gemensamt för de alla är nog att de flesta väljer att jobba mindre och därmed få mindre pengar, för att istället ha mer tid att lägga på sina relationer och sig själva.

Jag tycker att man kan se mer och mer av dessa livsstilar i olika bloggar, poddar och dokumentärer. Som miljövetare och kapitalistkritiker så är ju detta så klart inget annat än positivt! Dels för miljöns skull, men även för att jag älskar att det finns så mycket att inspireras av idag. Att bli fast i ekorrhjulet har alltid varit en av mina största källor till ångest, och nu ser jag överallt så många människor som säger “fuck that” och går sin egen väg. Anti-arbetslinjen är det bästa jag vet! De här olika livsstilarna gör det möjligt att kliva av konsumtionstrappan och istället investera tid i det som faktiskt betyder något. Istället för att hela tiden sträva efter mer pengar, större hus och häftigare resor, så uppmanas vi till att njuta av det liv vi har varje dag, inte bara gå och vänta på att semestern äntligen ska komma. Oavsett vad man motiveras av så är det ett steg i rätt riktning.

Photocred till Kate Williams https://unsplash.com/@kmw152

Vi blir i detta samhället ständigt matade med information och förväntningar på hur vi ska se ut, hur mycket pengar vi ska tjäna, vilka vi ska vara och vilken bil vi ska köra. De här livsstilarna uppmanar oss att göra “vår grej”. Oavsett om det är att bygga en karriär inom något vi brinner för eller behålla vår passion som hobby och jobba mindre för att ha mer tid till att utföra vår passion. Att följa våra behov, istället för att följa våra begär, låter kanske lätt. Men det är så himla svårt i ett samhälle som pressar dig från höger och vänster, som synar dig från topp till tå. När både vår kropp och vårt sinne matas med överflöd, då måste vi veta när vi ska lyssna till vad det är vi egentligen behöver. Och jag kan inte lova, men jag kan nästan garantera, att de flesta av oss inte behöver allt det vi har idag. Så min uppmaning för oss alla idag är att fundera på; Vad kan jag klara mig utan? På så sätt frigör vi plats och energi i våra liv, samtidigt som vi sparar på vår planet. Bra va? :)

 

/Melanie 

Kommentera här: