Nu får det faktiskt vara nog med Black Friday!
Inte nog med att det är den 25e idag och därmed löningshelg, till råga på allt så infaller det stora spektaklet Black Friday just idag. Vilket betyder att, mer än en vanlig löningshelg, så kommer folk springa omkring som myror på stan jagandes efter den perfekta dealen.
"Du missar väl inte alla bra erbjudanden??" ser jag överallt. Men jo, det är precis det jag tänker göra.
Den fjärde fredagen i november har, sedan 1932, ansetts markera starten på julhandeln. I USA framförallt har de större butikskedjorna öppnat tidigt och erbjudit deals. Sedan 2006 har 7 dödsfall och 98 skador rapporterats i USA på Black Friday. Det är vanligt att människor campar ute under Thanksgiving-helgen för att säkra sina platser till när butikerna öppnar.
Själv känner jag en djup ovilja mot den här konsumtionshetsen. 20% av jordens befolkning konsumerar över 80% av naturresurserna. Och Black Friday blir bara större och större för vart år som går. Hur skevt är inte det? Och jag är inte ensam att tycka så!

Buy Nothing Day är en internationell protestdag mot konsumtionssamhället vi lever i. I Nordamerika, Storbritannien och Sverige infaller den på samma dag som Black Friday, alltså idag. Det firar jag mycket hellre än Black Friday! Ett annat initiativ mot Black Friday har Minimera.se startat. Green Friday är en kampanj på deras onlinebutik för second hand-kläder.
Kampanjen Green Friday går av stapeln idag och håller på till söndag 27 november. Tanken är att uppmärksamma hotet mot jordens naturresurser som modeindustrin tyvärr bidrar till. Istället för att sänka priser som butiker runtom i världen som uppmuntrar till ökad shopping, höjer i stället Minimera sina priser med 10 %. Överskottet från prishöjningen går direkt till WWF - Världsnaturfonden i Sverige – för att hjälpa det viktiga arbete de gör för bevarandet av vår miljö.
WWF jobbar aktivt med stora företag och deras leverantörskedjor för att förändra hur viktiga globala råvaror produceras, bearbetas, konsumeras och finansieras. De verkar för att förnyelsebara naturresurser ska användas på ett hållbart sätt och för att minska föroreningar och ohållbar konsumtion. Modebranschen har en stor hemläxa att göra för att bidra till det här arbetet.
Hitta till kampanjen Green Friday: http://minimera.se/