Min Julkalender - Hållbara klappar! Lucka 1

Idag är det första advent, och även fast det inte är december än (och enligt mig därför inte officiellt okej att börja med juleriet än) så tänker jag att det ändå är okej eftersom det är något speciellt med just första advent. Man får tända det första ljuset i ljusstaken, börja dricka glögg och julmust (fast det misstänker jag att de flesta redan gjort) och börja plocka fram julpyntet. Några kanske till och med klär granen redan nu? 

Även fast vi inte ska ge några julklappar i min familj, så kanske inte alla är riktigt redo att ta det steget. Det finns ju något mellanting mellan inga julklappar alls och det gamla vanliga berget under granen. Det finns ett antal spännande och roliga hållbara julklappar man kan ge varandra, så mitt sätt att fira första advent blir att dela med mig av min "24 hållbara julklappar"-kalender med en klapp per dag i 24 dagar! Tanken är att uppmärksamma gåvor som är socialt, ekonomiskt och miljömässigt hållbara. Det känns speciellt aktuellt efter Black Friday, för dig som inte vill köpa nya saker eller bidra till konsumtionshetsen. Jag ska försöka få med så mycket second hand, virtuella gåvor, DIY, allt som inte är traditionella "prylar" egentligen, som möjligt.
 
Hållbar julklapp lucka 1:
 
Ekologisk/Fairtrade Tekalender!
 

Den här idén fick jag från en klasskompis som är tefanatiker precis som jag! Tanken är att man ger bort en burk, påse eller låda med 24 tepåsar av olika ekologiska och/eller Faitrade téer, en "tekalender" så provar man en sort per dag! Nu för tiden finns det en hel del eko- och Faitrade téer på marknaden, och det är extra viktigt just när man köper te. Då bidrar man både till att värna miljön på teodlingarna, och arbetarnas hälsa och villkor. Därför är det här en högst hålbar present! (Det finns en tekalender som man kan köpa färdig, men den är inte ekologisk eller fairtrade vad jag vet, så den förespråkar jag inte)
 
 
Man får kanske köpa 24 olika tesorter, men fördelen är ju också att man kan ge bort många tekalendrar då (eller varför inte behålla en del själv och ge sig själv en treat samtidigt?). Annars har man säkert några sorter hemma redan. Kul idé tycker jag! Det enda kruxet är väl att det här inte är en "julklapp" i egentlig bemärkelse, det blir ju mer en adventsklapp eftersom personen måste få den den 1a december för att hinna prova en påse per dag fram tills jul. Men ändå, en rolig DIY idé som är unik och personlig. 
 
Så om man har en familjemedlem eller vän som är galen i te så tror jag att den här adventsklappen skulle uppskattas mycket! Jag hade älskat att få den iallafall.
 
Tack till Sara för tipset!
 

Kommentarer:

1 Freja:

Fick faktiskt en teadventskalender av min mamma med ekologiska teer. :) Märket var Sonnentor.

Svar: Vad bra! Härligt att det finns en sådan för de av oss som kanske inte är så ambitiösa att vi går och köper 24 olika sorters te ;) Då kan man vara så ambitiös man känner för! Tack för tipset :)
Hiphophippie

Kommentera här: