Fler guldkorn i Norrköping - Brödernas och Strykjärnet

Idag har jag tagit med Anna till några fler av Norrköpings guldkorn. Vi strosade runt i stan, och besökte Brödernas Café och käkade lunch. Brödernas är ett ganska nytt inneställe i stan, det ligger mitt i stan mellan köpcentrum Spiralen och Linden. Ganska trist läge, men det är fräscht och hippt med färgglad, modern inredning där man kan sitta i timmar, och riktigt fikavänligt sortiment.
 
 
 
De har även en salladsbar för oss som inte är sugna på en megalunch, som är väldigt poppis och uppskattad. Jag och Anna kombonerade ihop en varsin till lunch, perfekt storlek för en lätt lunch som vi åt på deras uteservering. Uteserveringen är sjukt fräsch och ett trevligt inslag mellan köpcentrumen, där man kan hänga och lapa lite sol medans man umgås och fikar. De har satt dit en kontainer som de har konverterat till glass- och kaffebar, vilket ju är skoj. Nån gång har jag sett att de hyrt in liveband som spelat från ovanpå kontainern! De är sannerligen en frisk bris i Norrköpings café/serverings/uteställes-scen de där Bröderna.
 
 
 
En sak som de ska ha en eloge för på Brödernas är verkligen deras kundbemötande och positiva stämning. De skämtar glatt och fritt med en, är tillmötesgående och jag fick till och med två (stora) extra falaflar i min sallad. Så ett stort plus för det!
 
Men man kan ju inte leva på bara lunch, så att fika var ju givet. Och då var vi ju så illa tvungna att gå till ett annat café...för att utforska. Café Strykjärnet tillhör Arbetets Museum, vilket är en av Norrköpings pärlor. Det ligger i en jättefin gammal industrilokal vid vattnet, i industrilandskapet. Jag vill tipsa alla vegos/veganer som letar vegovänligt café i Norrköping att testa Café Strykjärnet, det är suveränt! De har en himla massa vegansk fika, men även lätta maträtter, typ paj, quesadillas, lasagne, bagels och en massa annat fräscht.
 
 
 
Det här får man helt enkelt inte missa som vegan. Jag tog en matchalatte på Oatly iKaffe havremjölk, och en vegansk snickerskaka. Man fick till och med ett klippkort för varma drycker med Oatly i, så hit tänker jag garanterat komma tillbaka! Anna tog en Tofuline vegansk päronglass. Det var riktigt kul att testa lite av deras spännande utbud. Oftast som vegan är man inte så bortskämd med val, så det är kul att ha ett lite mer nischat ställe att kunna gå till. De har även mycket rawfood, glutenfritt, hälsodrycker och allmänt roliga spännande saker att tugga på och hälla i sig om man gillar sånt.
 
 
Nu har jag sagt hejdå till Anna för den här gången, men jag tycker ändå att hon fått se lite av Norrköpings soliga sida. Jag träffar henne snart igen, vi ska ses i Stockholm på lördag för då ska jag äntligen få träffa hennes brittiska pojkvän för första gången. Men innan dess är det plugg och jobb som väntar. Godnatt Norrköping!
 
 

Kommentera här: