Flänga runt i Norrköping och veganska pannkakor

Nu när Anna är här så skulle jag försöka visa Norrköping från sin bästa sida (och mig från min sämsta som vanligt, som hon brukar säga), så vi tog en promenad runt Strömmen och industrilandskapet och sen genom Folkparken. 
 
 
 
 
Anna hittade en stol som hon poserade så fint med... och jag hittade ett hål i ett träd.
 
 
 
 
 
Vi avslutade turen med ett besök på Norrköpings mysigaste kafé, Kuriosa, som ligger på Hörngatan 6, där de har de godast bullarna i hela stan! Gammeldags mormor-känsla är det som gäller.
 
 
 
När vi kom hem så tyckte vi att vi hade gjort oss förtjänta av lite pannkakor, så vi whippade upp en batch och tryckte i oss! Receptet är från "Mera Vego" av Sara Ask & Lisa Bjärbo och innehåller varken mjölk eller ägg. Det är väldigt enkelt, det enda man behöver för ca 10 pannkakor är:
 
1 dl havregryn
2 dl vetemjöl
1,5 krm salt
6 dl havredryck
1 tsk bakpulver
olja eller flytande mjökfritt margarin att steka i
 
Börja med att blanda alla torra ingredienser förutom bakpulvret. Tillsätt havredrycken och vispa till en jämn smet  och låt det stå och svälla i 20-30 minuter. Sen är det bara att tillsätta bakpulver, steka på mellanhög värme i rikligt med fett! 
 
 
 
De blev bra, krispiga och muuuums! Vi valde att toppa våra pannkakor med det jag hade hemma, vilket blev lönnsirap, sylt och banan i olika konstellationer. Random, men det finns inget som slår pannkakor när man är sugen på just det.  
 
Nu ska vi ut och göra stan osäker, får se vart vi hamnar! Kan bli Trädgår'n, om det fortfarande är öppet. Ha en fin kväll!
 
 

Kommentera här: