Mina bästa pluggtips

Vad som funkar är väl mycket beroende på hur man är som person tänker jag, men de här funkar för mig.

 
Pluggproblem: Det känns som man har alldeles för mycket att göra, det bara tornar upp sig som ett berg och man vet inte vart man ska börja.
 
Mittt tips: Gör delmål. Skriv en lista över vad du ska ha gjort vid dagens slut. Bryt ner berget och ta en grej och en dag i taget. 
 
Pluggproblem: Svårt att fokusera och koncentrera sig när man sätter sig ner och ska plugga.
 
Mitt tips: Den här är svår! Alla har svårt med koncentrationen ibland. Det som funkar bäst för mig är att 
eller, när man vet att man kommer att ha svårt att fokusera, att man faktiskt stannar i skolan, sätter sig i biblioteket. Det finns färre distraktioner där och det "känns" mer seriöst att sitta där, vilket kan kicka igång motivationen. Är det en individuell uppgift så är det bara att bita i det sura äpplet, men är det något som dina klasskompisar också gör så kanske det är läge att plugga tillsammans? OBS bara om man vet att det funkar, så att det inte bara blir snack och chatter. 
 
Pluggproblem: Man har fastnat och kommer inte vidare i uppgiften.
 
Mitt tips: Ta en break! Gör något annat i en kvart eller halvtimme, för att sedan komma tillbaka till uppgiften och förhoppningsvis se den med nya ögon. Ett annat tips är att diskutera med en vän, då kan man också få ett nytt perspektiv och kanske en ny vinkel som man själv inte ens tänkt på. 
 
Pluggproblem: Man har en prov eller en tenta dagen efter som man inte pluggat ordentligt till.
 
Mitt tips: Vad du än gör, sitt inte och plugga sent in på natten! Det kanske känns som den enda utvägen att plugga så länge man kan för att försöka trycka in så mycket som möjligt i skallen, men det kommer inte hjälpa dig att klara tentan, och det kommer inte gynna dig i längden. Forskning visar att det inte ökar dina chanser på tentan att överplugga dagen och natten innan, utan att det snarare är så att man gör bättre ifrån sig om man får en god natts sömn. Så sätt punkt i god tid, se till att få ordentlig med sömn och vakna någorlunda utvilad så är chanserna att du kommer göra bättre ifrån dig.

"Huvudet är inte skapt för att rymma mer än man har nytta av att veta" som en vis man sa en gång (citatet är från Pistvakt, en av mina favoritserier).
 
Fler tips finnes att hitta här:
 
http://frame.bloglovin.com/?post=5101826251&blog=2448454&frame_type=blog_profile

Kommentera här: